Hatha yoga

In elke les doe je een aantal lichaamsoefeningen. Die bevorderen de doorbloeding. hierdoor zullen alle spieren, gewrichten, organen, het zenuwstelsel en in feite alle delen van het lichaam beter gaan functioneren.
Tegelijk met die fysieke elementen doe je adem- en ontspanningsoefeningen om jezelf bewuster te maken en te luisteren naar je lichaam. Dit beïnvloedt op een positieve manier je energiesystemen. Het resultaat is dat je je lichamelijk fitter voelt en geestelijk meer aan kunt.

“Ik wordt van de yoga les weer fit!”

Yin yoga

Yin is naar binnen keren, verzachten, verdiepen en verstilling. De nadruk ligt juist op het plastische bindweefsel. Dit heeft meer tijd nodig om te rekken. Oefeningen duren daarom ook langer met een tijdsduur van 3 tot 5 minuten. Hierbij kijk je nog meer naar de individuele lichaamsbouw en het verkennen en verleggen van fysieke grenzen. Vaak zijn het de al wat meer ervaren beoefenaars van yoga die deze vorm kiezen.
Het is bij uitstek geschikt voor mensen met een zittend beroep en het is effectief bij diverse klachten, zoals frozen shoulder, astma, migraine, fibromyalgie en dergelijke.
De houdingen kun je aanpassen met ondersteuning van props: zoals blokken en kussens.

Stoelyoga

Hierbij doe je rustige yoga-oefeningen op een stoel in plaats van op een mat. Het soort stoel maakt niet veel uit en je kunt dit al snel overal doen. Spieren en gewrichten maak je er soepeler mee, je verhoogt je concentratie en je leert spanningen lost te laten.
Deze vorm van yoga is haalbaar voor iedereen, doordat het fysiek een milde vorm is. Je kunt het bijvoorbeeld op je werk doen, achter je bureau. Heel geschikt voor mensen die te weinig bewegen. Stoelyoga wordt steeds meer in het bedrijfsleven toegepast!

Hersenscans tonen de cognitieve voordelen van yoga. Uit onderzoek blijkt dat yoga een oplossing kan bieden voor aandachts- of geheugenproblemen.

Aplomb-yoga

Deze vorm legt de nadruk op de interne balans, zoals het woord ‘aplomb’ (letterlijk: in het lood) al aangeeft. Je gaat terug naar je dragende basis, of je dragende midden, wat zorgt voor stabiliteit.
Aplomb-yoga is ontwikkeld door de Nederlandse Maartje van Hooft. Het is een basistechniek, maar met een aantal specifieke kenmerken die zijn gericht op de ademhaling en de schedel als onderdeel van de wervelkolom. Deze vorm is gecombineerd met Hatha Yoga.

Kosten en tijden

Het maandabonnement is 40 euro. hiervoor kan je onbeperkt gebruik maken van alle yogalessen.

Een les duurt vijf kwartier: een kwartier de spieren opwarmen, drie kwartier yoga-oefeningen, en een kwartier ontspanning. Voor wie wilt is er na de les gelegenheid voor een kopje thee.

De vaste lessen op het moment
Maandagavond19.30 – 20.45 uur (bij Stichting !Trigger in Ter Aar)
Dinsdagavond20.00 – 21.30 uur
Woensdagochtend09.15 – 10.45 uur
Donderdagochtend10.00 – 11.30 uur
Donderdagmiddag13.30 – 14.45 uur (in Oudewater)
Donderdagavond20.00 – 21.30 uur

Bij voldoende animo zijn ook lessen op andere dagen mogelijk. Een les duurt vijf kwartier. Persoonlijke aandacht is kenmerkend voor mij.
Ik wil dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. Voor wie dat wil, is er als afsluiting de gelegenheid voor een kop thee. Na een avondles kan het heerlijk zijn om vanuit die werkelijke ontspanning meteen te gaan slapen.